Dowódcy synchronizują zegarki. Na most wbiec mamy bez względu na wszystko o godzinie 13:15...



Bunkerkanonen am Albertkanal - 3,7 cm Pak w walce z bunkrami nad Kanałem Alberta



Kalendarz imprez grupy





[Rozmiar: 20611 bajtów]


Autorzy Autorzy Autorzy Bibliografia Marsze Galeria
[Rozmiar: 2610 bajtów]
Rekrutacja


Luftspäher - czujki przeciwlotnicze

(H.Dv. 300 i H.Dv. 462.)


Żołnierze Luftwaffe obserwują niebo z zamaskowanych samochodów,
Francja 1944
  1. Czujki przeciwlotnicze mają chronić oddziały przed zaskoczeniem przez samoloty wroga - podczas marszu, bitwy, odpoczynku i na kwaterze. Mają za zadanie dać oddziałowi możliwość uniknięcia na czas ataków i rozpoznania lotniczego wroga oraz obrony przed atakami lotniczymi przeprowadzanymi z niskiej wysokości (Tiefflieger Angriffe).
  2. Zadaniem czujki przeciwlotniczej jest strzeżenie przestrzeni powietrznej przy pomocy wzroku i słuchu - na wszystkie strony, szczególnie w kierunku, z którego podług sytuacji i ukształtowania terenu najbardziej można się spodziewać ataku lotniczego na niskiej wysokości, oraz w kierunku słońca. Mają ostrzegać bądź alarmować oddział.
    Osoby pełniące rolę czujki przeciwlotniczej muszą charakteryzować się dobrymi zdolnościami słyszenia i widzenia, zdolnością szybkiego podejmowania decyzji i pojętnością i być specjalnie wyszkolone do swojej służby. Wymagana jest od nich znajomość różnych rodzajów i typów samolotów jak i form i sposobów ich ataku.
  3. Czujki przeciwlotnicze pochodzą ze specjalnie wyszkolonych kompanii i pocztów dowódców plutonów (Zugtrupp). W miarę możliwości należy wyposażyć je w okulary przeciwsłoneczne, lornetki i urządzenia sygnałowe. Nie noszą hełmu ani ekwipunku szturmowego (Sturmgepäck).
    Służba w roli czujki przeciwlotniczej jest męcząca, przez co wymagane są zmiany. Podczas zmiany pełniących rolę czujki nie może nastąpić przerwa w obserwacji przeciwlotniczej.
  4. Jeżeli sposób działania czujek przeciwlotniczych i ostrzegawczych nie zostanie w czasie marszu specjalnie określony przez dowódcę oddziału, każda jednostka (kompania, bateria, kolumna itp.) sama ubezpiecza się przez pary obserwatorów. Poruszają się one pieszo lub konno. W przypadku oddziałów zmotoryzowanych swoje zadanie wykonują z pojazdów. Trzymają się co do zasady w bezpośrednim sąsiedztwie dowódcy swej jednostki. Jeżeli w dzień czujki zostaną rozstawione obok drogi bądź na korzystnych punktach obserwacyjnych, zapewnione musi być szybkie połączenie z dowódcą.
  5. W czasie odpoczynku, na kwaterze i w bitwie zadanie obserwacji przeciwlotniczej przechodzi co do zasady na obsługi pełniących służbę broni przeciwlotniczych. Jeżeli nie zapewniają one wystarczającego zabezpieczenia przed zaskoczeniem z powietrza, wystawić należy dodatkowe pary obserwatorów przeciwlotniczych. W czasie dnia wymagana jest dobra widoczność na wszystkie strony, w nocy — dobra słyszalność.
  6. Podczas marszu, odpoczynku i na kwaterze ostrzeżenie następuje poprzez zawołanie, określony przez dowódcę znak wzrokowy albo sygnał "ostrzeżenie przeciwlotnicze" (Fliegerwarnung). Ostrzeżenie pozostaje w gestii dowódcy oddziału; przestrzegać należy jego jego zarządzeń.
    Tylko na kwaterze, a więc gdy niemożliwe jest szybkie działanie dowódcy, na sygnał ostrzegający przed samolotami wroga niewyznaczeni do obrony żołnierze bez specjalnego rozkazu szukają osłony przed wzrokiem i bronią wroga.
    Dla broni, które wyraźnie wyznaczone zostały do obrony przeciwlotniczej ostrzeżenie przeciwlotnicze oznacza gotowość ogniową (Feuerbereitschaft).
źródło: (H.Dv. 300 i H.Dv. 462.) w: H.Dv. 130/2a, wyd. 1938 r, tłum. Hainrich

Pluton 3,7 cm flak.
"Pełne zakrętów górskie drogi Italii to ulubione miejsce ataków Jabo - pojazdy muszą w tych miejscach jechać bardzo wolno i łatwo powstają zatory. Z tego względu wszędzie właśnie te drogi są mocno ubezpieczane. Tutaj pluton 3,7 cm flak na lawetach samobieżnych, by osłaniać ruchy wojsk, zajął stanowisko przy serpentynie." - die Wehrmacht, 19 lipca 1944 r.

Tak przygody z amerykańskim lotnictwem wspominał Herbert Brunnegger:
"Amerykanie już dawno wylądowali we Włoszech i Francji. Niemal codziennie nadlatują setkami ich bombowce i bombardują cele strategiczne, myśliwce bombardujące atakują pociągi, ba! polują nawet na pojedyncze samochody. Często jestem w drodze, objeżdżam niemal wszystkie większe miasta północnych Włoch, odbierając od producentów broń, amunicję i sprzęt dla jednostek lub odprawiając transporty. Wpadłem na pomysł, który wiele razy uratował nas przed dywanowym bombardowaniem lub przed ustrzeleniem przez myśliwce bombardujące zwane Jabo. Podczas jazdy, na prawym błotniku samochodu siedzi żołnierz, którego zadaniem jest nieprzerwana obserwacja przestrzeni powietrznej. Jak tylko zauważy nieprzyjacielskie myśliwce, skręcamy w prawo i na czas ostrzału znikamy w jednej z wielu oznaczonych wiechciem słomy kryjówek leżących koło drogi. Przed wjazdem do dużych miast zbliżamy się do rogatek, gasimy silnik i "węszymy" po niebie. Jeśli nie słychać warkotu silników nadlatujących bombowców, wtedy wjeżdżamy, zabieramy towar i bez ociągania natychmiast wyjeżdżamy."
żródło: Herbert Brunnegger, "Kto sieje wiatr", wyd. Arkadiusz Wingert, wydanie II, poprawione, Międzyzdroje-Kraków 2006, str 270

Pluton 3,7 cm flak.
Opel "Kapitan" z jednostki Luftwaffe, Francja, czerwiec 1944 roku.
Żołnierze wypatrują nadlatujących nieprzyjacielskich samolotów.
źródło: "Samochody osobowe Wehrmachtu", Robert Sawicki,
wyd. Militaria, Warszawa 1998, str. 47




Wśród bolszewików zapanowało zamieszanie. Miotacz ognia niósł do okopów śmierć...



3. Dywizja Pancerna została utworzona 15 października 1935 r. w Wünsdorf niedaleko Berlina. Nazywana była "Dywizją Niedźwiedzia"...



Stalingrad - reportaż radiowy o walkach miejskich z września 1942 r. w .mp3!



FmW 41 - powstanie, budowa, zastosowanie



Rakietnica Leuchtpistole LP-38


Śpiewnik saperski - ściągnij .mp3